ldaily

  • ۰
  • ۰

عدالت و حقیقت خواهى على علیه السلام کامل شده

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 92

عدالت و حقیقت خواهى على علیه السلام

فان فى العدل سعة و من ضاق علیه العدل فالجور علیه اضیق (نهج البلاغهـاز کلام 15)

على علیه السلام مرد حق و عدالت بود و در این امر بقدرى شدت عمل بخرج میداد که فرزند دلبند خود را با سیاه حبشى یکسان میدید،آنحضرت از عمال خود باز جوئى میکرد و ستمگران را مجازات مینمود تا حق مظلومین را مسترد دارد بدینجهت فرمود:بینوایان ضعیف در نظر من عزیز و گردنکشان ستمگر پیش من ضعیفند.حکومت على علیه السلام بر پایه عدالت و تقوى و مساوات و مواسات استوار بود و در مسند قضا جز بحق حکم نمیداد و هیچ امرى و لو هر قدر خطیر و عظیم بود نمیتوانست رأى و اندیشه او را از مسیر حقیقت منحرف سازد.على علیه السلام خود را در برابر خدا نسبت برعایت حقوق بندگان مسئول میدانست و هدف او برقرارى عدالت اجتماعى بمعنى واقعى و حقیقتى آن بود و محال بود کوچکترین تبعیضى را حتى در باره نزدیکترین کسان خود اعمال نماید چنانکه برادرش عقیل هر قدر اصرار نمود نتوانست چیزى اضافه بر سهم مقررى خود از بیت المال مسلمین از آنحضرت دریابد و ماجراى قضیه آن در کلام خود آنجناب آمده است که فرماید:و الله لان ابیت على حسک السعدان مسهدا و اجر فى الاغلال مصفدا احب الى من القى الله و رسوله یوم القیامة ظالما لبعض العباد و غاصبا لشى‏ء من الحطام.. .

بخدا سوگند اگر شب را (تا صبح) بر روى خار سعدان (که به تیزى مشهور است) به بیدارى بگذرانم و مرا (دست و پا بسته) در زنجیرها بر روى آن خارهابکشند در نزد من بسى خوشتر است از اینکه در روز قیامت خدا و رسولش را ملاقات نمایم در حالیکه به بعضى از بندگان (خدا) ستم کرده و از مال دنیا چیزى غصب کرده باشم و چگونه بخاطر نفسى که با تندى و شتاب بسوى پوسیدگى برگشته و مدت طولانى در زیر خاک خواهد ماند بکسى ستم نمایم؟

و الله لقد رأیت عقیلا و قد املق حتى استماحنى من برکم صاعا...

بخدا سوگند (برادرم) عقیل را در شدت فقر و پریشانى دیدم که مقدار یکمن گندم (از بیت المال) شما را از من تقاضا میکرد و اطفالش را با مویهاى ژولیده و کثیف دیدم که صورتشان خاک آلود و تیره و گوئى با نیل سیاه شده بود و (عقیل ضمن نشان دادن آنها بمن) خواهش خود را تأکید میکرد و تقاضایش را تکرار مینمود و من هم بسخنانش گوش میدادم و (او نیز) گمان میکرد دینم را بدو فروخته و از او پیروى نموده و روش خود را رها کرده‏ام!

فاحمیت له حدیدة ثم ادنیتها من جسمه لیعتبر بها!...

پس قطعه آهنى را (در آتش) سرخ کرده و نزدیک تنش بردم که عبرت گیرد!از درد آن مانند بیمار شیون و فریاد زد و نزدیک بود که از حرارت آن بسوزد (چون او را چنین دیدم) گفتم اى عقیل مادران در عزایت گریه کنند آیا تو از پاره آهنى که انسانى آنرا براى بازیچه و شوخى گداخته است ناله میکنى ولى مرا بسوى آتشى که خداوند جبار آنرا براى خشم و غضبش افروخته است میکشانى؟آیا تو از این درد کوچک مینالى و من از آتش جهنم ننالم؟

و شگفت‏تر از داستان عقیل آنست که شخصى (اشعث بن قیس که از منافقین بود) شبانگاه با هدیه‏اى که در ظرفى نهاده بود نزد ما آمد (و آن هدیه) حلوائى بود که از آن اکراه داشتم گوئى بآب دهن مار و یا باقى آن خمیر شده بود بدو گفتم آیا این هدیه است یا زکوة و صدقه است؟و صدقه که بر ما اهل بیت حرام است گفت نه صدقه است و نه زکوة بلکه هدیه است!

پس بدو گفتم مادرت در مرگت گریه کند آیا از طریق دین خدا آمده‏اى که مرافریب دهى؟آیا بخبط دماغ دچار گشته‏اى یا دیوانه شده‏اى یا هذیان میگوئى (که براى فریفتن على آمده‏اى) ؟

و الله لو اعطیت الاقالیم السبعة بما تحت افلاکها على ان اعصى الله فى نملة اسلبها جلب شعیرة ما فعلته...

بخدا سوگند اگر هفت اقلیم را با آنچه در زیر آسمانهاى آنها است بمن بدهند که خدا را درباره مورچه‏اى که پوست جوى را از آن بگیرم نا فرمانى کنم هرگز نمیکنم و این دنیاى شما در نظر من پست‏تر از برگى است که ملخى آنرا در دهان خود میجود،على را با نعمت زودگذر دنیا و لذتى که پایدار نیست چکار است؟ما لعلى و لنعیم یفنى و لذة لا تبقى (1) .عبد الله بن ابى رافع در زمان خلافت آنحضرت خازن بیت المال بود یکى از دختران على علیه السلام گردن بندى موقة براى چند ساعت جهت شرکت در یک مهمانى عید قربان بعاریه از عبد الله گرفته بود،پس از خاتمه مهمانى که مهمانان بمنزل خود رفتند على علیه السلام دختر خود را دید که گردن بند مروارید بیت المال در گردن اوست فى الفور بانگ زد این گردن بند را از کجا بدست آورده‏اى؟دخترک با ترس و لرز فراوان عرض کرد از ابن ابى رافع براى چند ساعت بعاریه گرفته‏ام عبد الله گوید امیر المؤمنین علیه السلام مرا خواست و فرمود اى پسر ابى رافع در مال مسلمین خیانت میکنى؟عرض کردم پناه بر خدا اگر من بمسلمین خیانت کنم!

فرمود چگونه گردن بندى را که در بیت المال بود بدون اجازه من و رضایت مسلمین بدختر من عاریه داده‏اى؟

عرض کردم یا امیر المؤمنین او دختر شما است و آنرا از من بامانت خواسته که پس بدهد و من خود ضامن آن گردن بند هستم که آنرا محل خود باز گردانم،فرمود همین امروز آنرا بمحلش برگردان و مبادا براى بار دیگر چنین کارى مرتکب شوى که گرفتار عقوبت من خواهى شد و اگر او گردن بند را بعاریه مضمونه نگرفته بود اولین زن هاشمیه بود که دستش را مى‏بریدم،دخترش وقتى این سخن را شنید عرض‏کرد یا امیر المؤمنین من دختر توام چه کسى براى استفاده از آن از من سزاوارتر است؟حضرت فرمود اى دختر على بن ابیطالب هواى نفست ترا از راه حق بدر نبرد آیا تمام زنهاى مهاجرین در عید چنین گردن بندى داشتند؟آنگاه گردن بند را از او گرفت و بمحلش باز گردانید (2) .طلحه و زبیر در زمان خلافت على علیه السلام با اینکه ثروتمند بودند چشمداشتى از آنحضرت داشتند.على علیه السلام فرمود دلیل اینکه شما خودتان را برتر از دیگران میدانید چیست؟

عرض کردند در زمان خلافت عمر مقررى ما بیشتر بود حضرت فرمود در زمان پیغمبر صلى الله علیه و آله مقررى شما چگونه بود؟

عرض کردند مانند سایر مردم على علیه السلام فرمود اکنون هم مقررى شما مانند سایر مردم است آیا من از روش پیغمبر صلى الله علیه و آله پیروى کنم یا از روش عمر؟

چون جوابى نداشتند گفتند ما خدماتى کرده‏ایم و سوابقى داریم!على علیه السلام فرمود خدمات و سوابق من بنا بتصدیق خود شما بیشتر از همه مسلمین است و با اینکه فعلا خلیفه هم هستم هیچگونه امتیازى میان خود و فقیرترین مردم قائل نیستم،بالاخره آنها مجاب شده و نا امید برگشتند.

على علیه السلام عدالت را در همه جا مستقر میکرد و از ظلم و ستم بیزارى میجست،او پیرو حق بود و هر چه حقیقت اقتضاء میکرد انجام میداد دستورات وى که بصورت فرامین بفرمانداران شهرستانها نوشته شده است حاوى تمام نکات حقوقى و اخلاقى بوده و حقوقدانان جهان از آنها استفاده‏هاى شایانى برده و در مورد حقیقتخواهى آنحضرت قضاوت نموده‏اند.جرجى زیدان در کتاب معروف خود (تاریخ تمدن اسلام) چنین مینویسد:ما که على بن ابیطالب و معاویة بن ابى سفیان را ندیده‏ایم چگونه میتوانیم آنها را از هم تفکیک کنیم و بمیزان ارزش وجود آنها پى ببریم؟

ما از روى سخنان و نامه‏ها و کلماتى که از على و معاویه مانده است پس از چهارده قرن بخوبى میتوانیم درباره آنها قضاوت کنیم.معاویه در نامه‏هائى که بعمال و حکام خود نوشته بیشتر هدفش اینست که آنها بر مردم مسلط شوند و زر و سیم بدست آورند سهمى را خود بردارند و بقیه را براى او بفرستند ولى على بن ابیطالب در تمام نامه‏هاى خود بفرمانداران خویش قبل از هر چیز اکیدا سفارش میکند که پرهیزکار باشند و از خدا بترسند،نماز را مرتب و در اوقات خود بخوانند و روزه بدارند،امر بمعروف و نهى از منکر کنند و نسبت بزیر دستان رحم و









سایر محصولات :
عدالت و حقیقت خواهى على علیه السلام کامل شده

عدالت و حقیقت خواهى على...

تحقیق در مورد انرژی های خورشیدی

تحقیق در مورد انرژی های...

عدالت در دیدگاه علی 10 ص

عدالت در دیدگاه علی...

فایل تحلیل محتوای هدیه آسمانی چهارم ..

فایل تحلیل محتوای هدیه آسمانی چهارم .....

عدالت 17 ص

عدالت 17 ...

تحقیق در مورد انرژی خورشیدی

تحقیق در مورد انرژی خورشیدی...

عترت پیامبر اکرم

عترت پیامبر اکرم...

فایل تحلیل محتوای تعلیمات اجتماعی پنجم مدنی ..

فایل تحلیل محتوای تعلیمات اجتماعی پنجم مدنی...

تحقیق در مورد انرژی تجدید پذیر چیست

تحقیق در مورد انرژی تجدید پذیر چیست...

عبرت و تربیت در قرآن و نهج

عبرت و تربیت در قرآن و...

تحقیق در مورد انتقال اطلاعات به کشورهای جهان سوم

تحقیق در مورد انتقال...

عبادت و پرستش

عبادت و پرستش...

فایل تحلیل محتوای بخوانیم پنجم از منظرهای مختلف ..

فایل تحلیل محتوای بخوانیم...

عام الفیل سال تولد پیامبر

عام الفیل سال تولد پیامبر...

تحقیق در مورد اندیشه ی هایدگر در باب معماری 8 ص

تحقیق در مورد اندیشه ی...

عالمان و مشعل داران هدایت و جانشینان انبیا پوشش زن را فرمان خدا و سنتی ارزشمند می دانند و زنان مس

عالمان و مشعل...

تحقیق در مورد انتخابات از دیدگاه امام خمینی 8ص

تحقیق در مورد انتخابات از دیدگاه...

فایل بررسی و تحلیل جغرافیا، کتاب تعلیمات اجتماعی چهارم ..

فایل بررسی و تحلیل...

عالم و علم

عالم و علم...

تحقیق در مورد انتخاب شهردار 14 ص

تحقیق در مورد انتخاب...

عاشورا

عاشورا...

فایل بررسی و تحلیل تاریخ، کتاب تعلیمات اجتماعی کلاس چهارم ..

فایل بررسی و...

عاشورا و تاسوعا

عاشورا و تاسوعا...

تحقیق در مورد انبارداری 32 ص

تحقیق در مورد انبارداری ...

عاشورا و بیداری ملت ها 40 ص

عاشورا و بیداری ملت...

تحقیق در مورد امنیت 16 ص

تحقیق در مورد امنیت 16...

فایل مدرسه آرایی موضوعی ..

فایل مدرسه آرایی موضوعی .....

عاشورا به روایت تاریخ 17ص

عاشورا به روایت تاریخ 17ص...

طلاق

طلاق...

تحقیق در مورد امنیت ملی آمریکا

تحقیق در مورد امنیت ملی آمریکا...

فایل پاورپوینت اصول و راهنمای عملی آموزش گام به گام، ساخت و تهیه آزمون عملکرد ..

فایل پاورپوینت اصول و راهنمای عملی آموزش...

طلاق 2

طلاق 2...

تحقیق در مورد امنیت ملی آمریکا 37 ص

تحقیق در مورد امنیت...

طرز کار پردازنده ای دو هسته ای 6ص

طرز کار پردازنده ای دو...

تحقیق در مورد امنیت تجهیزات شبکه های برق 14 ص

تحقیق در مورد...

فایل تحلیل محتوای هدیه آسمانی پنجم درس ششم و هفتم ..

فایل تحلیل محتوای هدیه آسمانی پنجم...

طرح درس پداگوژیاینترنت

طرح درس پداگوژیاینترنت...

تحقیق در مورد اقلیم شناسی 15 ص

تحقیق در مورد اقلیم...

طراحی2

طراحی2...

فایل تحلیل محتوای هدیه آسمانی پنجم درس شانزدهم، روزنامه دیواری ..

فایل تحلیل محتوای هدیه آسمانی پنجم...

تحقیق در مورد اقلیم در ساختمان 21 ص

تحقیق در مورد...

طراحی

طراحی...

تحقیق در مورد اقلیم شناسی تبریز 22 ص

تحقیق در مورد اقلیم شناسی تبریز 22...

فایل تحلیل محتوای دروس هدیه های آسمان پایه پنجم ..

فایل تحلیل محتوای دروس هدیه...

طراحی وب سایت هتل

طراحی وب سایت هتل...

تحقیق در مورد اقدامات رضا شاه در توسعه 30 ص

تحقیق در مورد...

طراحی و پیاده سازی سایت وبت

طراحی و پیاده سازی سایت وبت...

فایل تحلیل محتوای علوم دوم ابتدایی ..

فایل تحلیل محتوای...

تحقیق در مورد اقدامات تامینی در حقوق تطبیقی 22ص

تحقیق در مورد اقدامات تامینی در حقوق...

طراحی و نمای یک بانک اطلاعاتی

طراحی و نمای...

ولت متر دیجیتال ۰ تا 30 ولت با AVR
مقدمه ای بر داده کاوی
رشد اخلاق در نوجوانان و جوانان
بررسی نقش محوری زنان در جامعه اسلامی
ولت متر دیجیتال ۰ تا 30 ولت با AVR
ساعت دییجیتال با نمایشگر سون سگمنت
طراحی گیت XOR با hspice
اسیلوسکوپ دیجیتال با AVR
پروژه کنترل موتور DC با استفاده میکروکنترلر ATMEGA 16 با نرم افزارCodeVision همراه فایل Proteus
قانون اساسی
قارچهای عالی
قارچهای عالی (2)
قارچهای خوراکی صدفی60ص
قارچ

کلمات کلیدی :لیه لسلام فرمود لیه لسلام کامل لیه لسلام على لیه میر لمؤمنین لسلام فرمود مان لافت گردن ندى بخدا وگند لیه لسلام لسلام فرمود میکرد مسلمین مقررى نحضرت نامهrlm
  • ۹۶/۰۹/۱۰
  • حسن حسنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی