گزارش تخصصی دبیر زیست شناسی : افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی با روش های خلاقانه
گزارش تخصصی دبیر زیست شناسی :
افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی با روش های خلاقانه
فرمت ورد و قابل ویرایش
تعداد صفحات 23
فهرست مطالب
مقدمه و ارزیابی از وضع موجود. 3
تجزیه وتحلیل و تفسیر داده ها : (یافتن علل وموانع ) 6
ارزیابی بعد از اجرای راه حل.. 15
اعتبار بخشی و ارزیابی : ( نقاط ضعف و قوت ) 17
مقدمه و ارزیابی از وضع موجود
درس زیست شناسی یک درس پایه و اساسی دبیرستان به خصوص در رشته ی تجربی است که زیر بنای رشته های دانشگاهی ( و به دنبال آن مشاغلی ) همچون کشاورزی و زیرگروه های آن ، پزشکی و زیرگروه های آن مانند مامایی ، پرستاری ، تغذیه ، علوم آزمایشگاهی ، ژنتیک و . . . است .
دانش آموزان پایه ی اول در ابتدای ورود به دبیرستان با این درس که تعداد بسیار زیادی اصطلاح نا آشنا ، تخصصی و غیر فارسی را در متن خود جای داده است ، مواجه می شوند. این امر برای کسانی که رشته ی تجربی را انتخاب می کنند به شکل گسترده تری ادامه می یابد و آنان را برای به خاطر سپردن و صحیح نویسی در امتحان با مشکل روبرو می کند .
در آزمون ها همان قدر که مفاهیم در نظر گرفته می شود ، محفوظات هم مورد سوال است و پاسخ صحیح ندادن به آنها می تواند موجب اضطراب دانش آموز و ضعف پاسخگویی به تمام سوالات آزمون شود .
اشتباه نوشتن کلمات تخصصی در برگه امتحانی دانش آموز، موجب کاهش نمره ی او خواهد شد و چون : « مدرسه ها و به تعبیر درست تر ، نظام آموزشی ما در حال حاضر یادگیری را با نمره تفسیر می کند ، همان گونه که پایان آموزش به مدرک گرایی ختم می شود نمره اهمیت فوق العاده ای در نظام آموزشی بیشتر کشور ها دارد و توصیه ها ی ساده به معلمان ، دانش آموزان و والدین برای نادیده گرفتن آن راه به جایی نخواهد برد » [1] . حاصل کاهش نمره ی دانش آموز هم برای خود او تنش زاست و هم باعث کاهش بازده عملکرد دبیر مربوطه از نظر سیستم آموزشی می گردد .
از طرف دیگر « نوشته های پر از غلط املایی ، اثر خاص را در ذهن مخاطب بر جا می گذارد این که املا تا چه اندازه می تواند در پیشبرد اهداف درسی و غایت های پرورشی ما را یاری برساند نکته ای است که می توان آن را با " مهارت روان خوانی " یا فارسی مقایسه کرد » .[2]
به خاطر سپردن اصطلاحات مشکل زیست شناسی هر چند از نظر " بلوم " [3] در پائین ترین طبقه ی سطح یادگیری یعنی دانش قرار می گیرد ، اما از آنجا که فهم متون زیست شناسی و انتقال صحیح و دقیق مطالب نیاز به حفظ همان اصطلاحات دارد این مطلب به ظاهر کم اهمیت ، اهمیت می یابد .
از آنجایی که این مشکل در بیشتر مدرسه ها فراگیر است ، با دو نفر از همکاران در دو مدرسه دیگر تصمیم گرفتیم به طور گروهی در سه مدرسه ی جداگانه در نواحی مختلف برای دانش آموزان دوم و سوم تجربی با توانایی های متفاوت [4] پژوهش خود را اجرا کنیم .
هم چنین این پژوهش را که نوعی ارزشیابی بود ، به صورت گروهی طرح کردیم زیرا « مجموعه ای از ارزشیابی ها که به دست گروهی از افراد انجام گیرد ، به مراتب از آن نوع ارزشیابی که به دست یک نفر انجام شود کم اشتباه تر است » .[5]
اهداف گزارش : هدف اختصاصی :
افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی
اهداف جزئی :
1 - یافتن علل سختی حفظ اصطلاحات زیست شناسی در دانش آموزان
2- با چه روش هایی می توان حفظ اصطلاحات زیست شناسی را در دانش آموزان افزایش داد
3- ارائه راهکار به سایر همکاران زیست شناسی در سراسر کشور برای افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی
مقایسه با شاخص :
در مقایسه با شاخص باید دانش اموزا اصطلاحات زیست شناسی را براحتی در ذهن خود نگاه دارند .
جمع آوری اطلاعات
ما در طول سال های خدمت خود بارها با کلمات عجیبی که زاییده ی ذهن دانش آموز است و به جای اصطلاحات اصلی توسط دانش آموز نوشته شده بود ، برخورد کرده و دریافته بودیم که آن ها کلمات زیست شناسی را به سختی و به اشتباه حفظ می کنند . چند نمونه از این اشتباهات را به عنوان نمونه آورده ایم .
به طور مثال یکی از دانش آموزان کلاس دوم تجربی اصطلاح " آدنوزین تری فسفات " را اتمسفر تری فسفر ، دیگری " سانترومر" را سانتی متر و یکی دیگر "کروموزوم" را کروموزون نوشته بود . (پیوست یک)
این اشتباهات گاهی چنان در ذهن افراد عمیق می شود که حتی در زبان محاوره ای آنها نیز به کار می رود و زمانی چهره نامطلوب خود را نشان می دهد که فردی تحصیل کرده با داشتن پست و مقام چشم گیر ، آن را به کار برد . [6]
برای اطلاع از نظر همکاران خود ، پرسش نامه ای تهیه نموده و در دوره ی ضمن خدمت به صورت تصادفی به تعدادی از دبیران زیست شناسی دادیم .
بررسی این پرسش نامه ها [7] نشان داد که از نظر دبیران ، در گستره ی درس زیست شناسی بیشترین مشکل که گریبان گیر دانش آموزان می شود حفظ کلمات و اصطلاحات است[8] . هم چنین نزدیک به 50% دبیران دانش آموزانی داشته اند که به علت حفظ نکردن اصطلاحات ، نمره نامطلوبی به دست آورده اند . به اعتقاد آنها بیشترین مشکلات دانش آموزان به یاد نیاوردن شکل صحیح کلمه یا تغییر املای آنها و در نهایت مشابه نویسی است( 86% ) .
پاسخ دانش آموزان به سوالات پرسش نامه ی دو (پیوست چهار ) که در پایان سال تحصیلی بین آنان توزیع گردید نشانگر آن بود که حفظ کلمات و اصطلاحات برایشان مشکل بوده است . با آمار گیری از این پرسش نامه ، 51% درصد از دانش آموزان خاطر نشان کرده اند که میزان مشکل آنها در به خاطر سپردن اصطلاحات زیست شناسی ، از متوسط تا بسیار زیاد است [9] .
با توجه به حجم زیاد مطالب کتاب و فرصت محدودی که دبیر برای تدریس در اختیار دارد ، کارآمدترین شیوه برای وادار کردن دانش آموزان به حفظ اصطلاحات استفاده از ارزشیابی مستمر است . ما نیز تمام توجه خود را بر انجام صحیح این روش متمرکز کردیم .
« ارزیابی یک بخش واقعا حیاتی در حیطه ی کاری هر معلمی است و هر آموزگاری به واسطه ی آن می تواند تاثیر کلیدی بر روش های پیشرفت دانش آموزان خود بر جای گذارد . [10] »
" احمد شریفان " می گوید : « سنجش و ارزشیابی برای دانش آموزان باید به عنوان بخش هدایت و تنظیم کننده ی زندگی در کلاس درس تلقی شود نه بخشی از فرایند یاد گیری _ یاد دهی که ، رخدادی ترسناک و فشار آور به شمار آید به این ترتیب ، برای پیشرفت دانش آموزان ، آنان به آگاهی از قوت ها و ضعف هایشان نیاز دارند تا کارها و فعالیت هایشان را بهبود بخشند . »
از آنجا که روش های سنتی ارزشیابی معمولا با ایجاد اضطراب در دانش آموزان همراه است باید از شیوه ای نوین و جذاب استفاده می کردیم که در عین حال توانایی آزمودن حجم وسیعی از اصطلاحات را به صورت یک جا داشته باشد .
در این راستا توجه ما به سوی جدول کلمات متقاطع جلب شد ، نوعی سرگرمی آموزشی که فرد در موقع حل آن هم احساس لذت می کند ، هم یاد می گیرد و هم آموخته های خود را به نمایش می گذارد . تا کنون استفاده از جدول کلمات متقاطع در سطح آموزش و پرورش کشور محدود به پیک ها ، برخی Cd های آموزشی و انتهای برخی از فصل های کتاب های درسی در حد خود آزمایی و تکلیف منزل بوده است که هیچ کدام به صورت تخصصی طراحی نشده اند . جستجو های فراوان برای یافتن پیشینه ی تحقیقاتی و کاربرد های جدی در این زمینه به نتیجه نرسید ، بنابر این باید خودمان آستین ها را بالا می زدیم و برای اولین بار شیوه ی ارزشیابی به روش جدول کلمات متقاطع را به اجرا در می آوردیم .
تجزیه وتحلیل و تفسیر داده ها : (یافتن علل وموانع )
به عقیده رضا پور [11] « بهتر است ابتدا علل غلط دانش آموز را بیابیم و سپس بر حسب نوع غلط ، آنها را هدایت کنیم .»
[1] - محمد امین ( 1386)
[2] - کفایتی ( 1386 )
- [3] Bloom
[4] - مدرسه خاص علوی ، مدرسه دولتی حجاب ، مدرسه شبانه روزی فاطمه الزهرا در روستای دره
[5] - حبیبی پور ، با توانی ( 1385)
[6] - به عنوان نمونه اصطلاح کروموزون توسط یکی از روسا ، در همایشی که برای فرهنگیان برگزار شده بود مورد استفاده قرار گرفت .
[7] - پیوست 1/3 تا 4/3
[8] - در پرسش شماره ی یک ، 52% این گزینه را انتخاب کرده اند .
[9] - پیوست های 1/5 تا 4/5
[10] - پاکارد / ریس( 1386 )
[11] - نسرین فیوض رضا پور
سایر محصولات :
گزارش تخصصی ریاضی نهم دبیرستان
گزارش تخصصی دبیر ریاضی...
دانلود گزارش تخصصی جبر و هندسه سوم دبیرستانگزارش تخصصی دبیر ریاضی دبیرستان...
گزارش تخصصی دبیر زیست شناسی : افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی با روش های خلاقانهگزارش تخصصی دبیر زیست...
گزارش تخصصی دبیر ادبیات فارسی : علاقمند کردن دانش آموزان به درس ادبیات فارسی و جلوگیری از افت تحصیلی آنها با روش های خلاقانهگزارش تخصصی دبیر ادبیات...
گزارش تخصصی دبیر عربی هفتمگزارش تخصصی دبیر عربی...
گزارش تخصصی دبیر شیمی با موضوع جهانی شدنموضوع گزارش تخصصی...
گزارش تخصصی مدیر مدرسه در مورد چگونگی ایجاد تعامل سازنده با دیگر عوامل مدرسه با بهبود روابط ارتباطعنوان گزارش تخصصی :چگونگی ایجاد تعامل سازنده...
چگونگی تاثیر مثبت گذاشتن برعملکرد تحصیلی دانش آموزان با راهبردهای یادگیریچگونگی تاثیر مثبت گذاشتن برعملکرد...
عنوان گزارش تخصصی : چگونگی کمک به پیشرفت دانش آموزان در درس ریاضیعنوان گزارش تخصصی : چگونگی کمک...
گزارش تخصصی دبیر دینی عربیگزارش تخصصی دبیر عربی...
گزارش تخصصی یادگیری ششمگزارش تخصصی آموزگار...
گزارش تخصصی پایه چهارم درس املاعنوان گزارش تخصصی :چگونگی برطرف کردن ضعف...
گزارش تخصصی چگونگی آموختن اصول و مبانی درس ریاضی به دانش آموزان به کمک شیوه های نوین ارزشیابیموضوع گزارش تخصصی :چگونگی آموختن اصول...
گزارش تخصصی ایجاد انگیزه در دانش آموزانموضوع گزارش تخصصی :چگونگی افزایش ایجاد انگیزه...
موضوع گزارش تخصصی چگونگی ازبین بردن کژرفتاریهای اخلاقی در دانش آموزانموضوع گزارش تخصصی :چگونگی ازبین بردن کژرفتاریهای...
دانلود گزارش تخصصی بررسی راهکار های ارتباط عمیق دانش آموز با معلم و پایداری یادگیریعنوان گزارش تخصصی :بررسی راهکار های ارتباط...
گزارش تخصصی نقش آزمایش در یادگیریگزارش تخصصی تاثیر آزمایش در...
دانلود پیشنهاد ارزشیابی دبیر ادبیاتپیشنهاد ارزشیابی تدریس ادبیات حماسی ...
گزارش تخصصی ترس از مدرسهعنوان گزارش تخصصیعلل ترس...
دانلود پیشنهاد ارزشیابی سرپرست پژوهشسرادانلود پیشنهاد ارزشبابی مسئول پژهش سرافرمت...
دانلود گزارش تخصصی مطالعات اجتماعی کلاس پنجمگزارش تخصصی درس مطالعات اجتماعی پایه پنجم...
دانلود گزارش تخصصی پایه سومگزارش تخصصی آموزگار سوم ابتدایی :علاقمند کردن...
دانلود گزارش تخصصی کلاس ششمگزارش تخصصی آموزگاران و دبیران :کاهش گستاخی...
گزارش تخصصی مربی پرورشیگزارش تخصصی مربی و...
دانلود گزارش تخصصی مدیرگزارش تخصصی مدیر و معاون...
گزارش تخصصی درس قرآنگزارش تخصصی آموزگار ، دبیر قرآن ...
دانلود گزارش تخصصی معاون اجراییگزارش تخصصی معاون اجرایی مدارس با...
دانلود گزارش تخصصی دبیر اقتصاددانلود گزارش تخصصی مدیریت خانواده (ویژه مربیان...
دانلود گزارش تخصصی دانش آموز کم توان ذهنیگزارش تخصصی علاقه مند کردن دانش آموزان...
دانلود پکیج گزارش تخصصی دبیر هنردانلودگزارش تخصصی دبیر و معلم هنر(4...
دانلود پیشنهاد ارزشیابی معاون آموزشیپنج پیشنهاد برای فرم...
پیشنهادات درس و دبیر علوم تجربیپیشنهادات درس و دبیر علوم تجربی موضوعاتفرمت...
دانلود گزارش تخصصی مربی بهداشت در مورد دهان و دندان دانش آموزگزارش تخصصی مربی بهداشت:کاهش مشکل...
دانلود گزارش تخصصی معاونان مدرسه با موضوع ترغیب به شرکت در فعالیت های اجتماعی مناسبگزارش تخصصی معاون پرورشی و...
دانلود گزارش تخصصی چگونه با کاهش استرس در کلاس، فرایند یادگیری را زبان انگلیسی را بهبود بخشیددانلود گزارش تخصصی چگونه با کاهش استرس...
دانلود گزارش تخصصی هنر با موضوع طراحیدانلود گزارش تخصصی طراحیفرمت فایل ورد و...
دانلود نمونه گزارش تخصصی عمراندانلود گزارش تخصصی...
دانلود گزارش تخصصی مهرورزیدانلود گزارش تخصصی...
دانلود گزارش تخصصی معارف اسلامی متوسطهدانلود گزارش تخصصی...
دانلود چند پیشنهاد خوب برای ارزشیابیدانلود 5 عدد پیشنهاد...
دانلود پیشنهاد ارزشیابی مطالعات اجتماعیدانلود پیشنهاد دارزشیابی دبیر زبان انگلیسی
پیشنهاد ارزشیابی هنر
دانلود گزارش تخصصی افزایش نمرات مستمر و پایانی دانش آموزان با راهکارهای خلاقانه
گزارش تخصصی کارشناس نماز
دانلود گزارش تخصصی معاون آموزشی
دانلود گزارش تخصصی بررسی راهکارهایی برای جدابیت درس هندسه متوسطه
گزارش تخصصی دبیر عربی : بررسی علل بی انگیزگی دانش آموزان در درس عربی و ارائه راهکار
دانلود گزارش تخصصی راهکار علاقه مند کردن دانش آموزان به درس عربی
دانلود ابتکارات ارزشیابی پایه سوم
دانلود پیشنهاد ارزشیابی کلاس پنجم
دانلود پیشنهاد ارزشیابی پنجم
دانلود پیشنهاد ارزشیابی
دانلود گزارش تخصصی چطور کلاس شاد داشته باشیم؟
دانلود گزارش تخصصی دبیر معماری
دانلود گزارش تخصصی محیط اجتماعی دانش آموزان و تاثیر آن بر روحیه و اخلاق و رفتار دانش اموزان
دانلود گزارش تخصصی دلایل بی علاقگی دانش اموزان به درس مهم زیست و راههای علاقه مندی به آن
گزارش تخصصی راهکارهایی برای بیان روش صحیح مطالعه درس هندسه و افزایش علاقه منذی دانش آموزان
دانلود گزارش تخصصی زبان و ادبیات فارسی سری پنجم
دانلود گزارش تخصصی کامپیوتر
دانلود نمونه پیشنهاد کوتاه معلمان ویژه کسب امتیاز در فرم های 120امتیازی
طرح جابر از درس برگ ها
دانلود نمونه سوالات ضمن خدمت واژه های آسمانی
گزارش تخصصی آموزگار سوم ابتدایی (علاقمند کردن دانش آموزان به درس ریاضی و فعالیت های عملکردی مثل جدول ضرب با راهکارهای خلاقانه )
گزارش تخصصی آموزگار اول ابتدایی در مورد کاهش اضطراب
پیشنهاد برای بهبود وضعیت تربیت بدنی در مدارس و زنگ ورزش
دانلود گزارش تخصصی دبیر ریاضی درمورد درس ریاضی پایه نهم
دانلود گزارش تخصصی بد خط نویسی پایه سوم
دانلود گزارش تخصصی آموزگار چهارم دبستان در مورد (راه های شناسایی دانش آموزان بیش فعال پایه چهارم و درمان آن ها)
دانلود نمونه سوالات ضمن خدمت بیمه(مرحله دوم و سوم
گزارش تخصصی آموزگار ششم ابتدایی(کاهش گستاخی دانش آموزان ششم دبستان)
دانلود نمونه پیشنهاد کوتاه زبان انگلیسی در مورد تجربه من در تدریس زبان
گزارش تخصصی سرایه دار(نیروی خدماتی)مدرسه
دانلود طرح جابر با موضع انواع سنگ ها
دانلود گزارش تخصصی معلم و دبیر هنر
دانلود پیشنهاد کوتاه نقش صبحانه در یادگیری دانش اموزان
گزارش تخصصی دبیر عربی
دانلود گزارش تخصصی معلمان و دبیران رشته حسابداری
دانلود گزارش تخصصی آموزگاران ابتدایی حل مشکل روخوانی در یکی از دانش آموزان با روش های مناسب
گزارش تخصصی معلم اول ابتدایی در مورد یادگیری با جدول ضرب
دانلود نمونه پیشنهاد کوتاه معلمان ویژه کسب امتیاز در فرم های 120امتیازی
گزارش تخصصی آموزگار سوم ابتدایی (علاقمند کردن دانش آموزان به درس ریاضی و فعالیت های عملکردی مثل جدول ضرب با راهکارهای خلاقانه )
گزارش تخصصی آموزگار اول ابتدایی در مورد کاهش اضطراب
دانلود گزارش تخصصی علاقه مند کردن دانش آموزان به والیبال
دانلود گزارش تخصصی دبیر ریاضی درمورد درس ریاضی پایه نهم
طرح جابر از درس برگ ها
دانلود گزارش تخصصی بد خط نویسی پایه سوم
دانلود گزارش تخصصی مربی تربیت بدنی
گزارش تخصصی معلم ورزش ابتدایی به وجود آوردن تناسب اندام با انجام فعالیت های ورزشی روزانه و تغذیه مناسب
دانلود گزارش تخصصی دبیر شطرنج درمورد تاثیرات شطرنج بر دانش آموزان
گزارش تخصصی سرایه دار(نیروی خدماتی)مدرسه
دانلود نمونه سوالات ضمن خدمت واژه های آسمانی
دانلود گزارش تخصصی تربیت بدنی درمورد علاقه مند نمودن دانش آموزان به ورزش
دانلود پیشنهاد کوتاه نقش صبحانه در یادگیری دانش اموزان
دانلود پیشنهادکوتاه عوامل موثر در ایجاد اضطراب ریاضی و راهکارهای مقابله با آن
دانلود گزارش تخصصی معلم و دبیر هنر
دانلود گزارش تخصصی آموزگار چهارم دبستان در مورد (راه های شناسایی دانش آموزان بیش فعال پایه چهارم و درمان آن ها)
گزارش تخصصی دبیر عربی
دانلود طرح جابر با موضع انواع سنگ ها
دانلود پیشنهاد کوتاه تأثیر عوامل فیزیکی کلاس بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
کلمات کلیدی :حفظ اصطلاحات زیست اصطلاحات زیست شناسی توانایی دانش آموزان افزایش توانایی دانش دبیر زیست شناسی جدول کلمات متقاطع زارش تخصصی دبیر تخصصی دبیر زیست شناسی افزایش توانایی زیست شناسی افزایش دانش آموزان زیست شناسی اصطلاحات زیست حفظ اصطلاحات دانش آموز روش های توانایی دانش افزایش توانایی پرسش نامه یافتن علل آموزان اصطلاحات شناسی کلمات مدرسه توانایی
- ۹۶/۰۶/۳۱